Thursday, October 12, 2006

Ramadhan Al-Mubarak...kuih pelita?..tarak!!

Bulan poser... petang2 korang buat apa? tido? cuci keta? main bola? tengok Jejak Rasul?

Aku, seperti insan hina yg lain, pegi pasar Ramadhan cari kuih. One kuih in particular yg aku cari...kuih pelita. aku memang dah addicted ngan kuih nih...tapi time bulan poser jer nafsu kuih pelita nih datang...time bulan Januari, bulan Ogos, kuih bulan, gerhana bulan takde nafsu pon nak makan kuih nih. kuih nih ada banyak nama... ada orang panggil tepung pelita...kalo kat Perak (menurut kawan aku yg ICnya menyatakan dia org Perak) orang panggey 'limas'. Limas nih tak silap aku maksud dia bilik...mungkin sebab bentuk dia empat segi tu kot, macam bilik (pun ada org bgtau aku)...kalo tak silap aku la...tak main silap mata pon. so, kalo ada orang Perak yg nak membetulkan aku...silalah betulkan.

Tapi Ramadhan tahun 2006 nih aku menghadapi kesukaran yg melampau nak jumpa kuih nih sepertimana yg aku selalu makan selama nih. for the first few days of puasa, aku beli kuih nih...tapi rupernye bukan kuih pelita yg original macam tahun2 yg sudah. term 'original' aku...bentuk segi empat tepat, isi bawah tuh pandan green in color, lembut, juicy gula dan manis...topped with santan. yg aku beli tuh...bentuk sama, color sama, topped santan gak...tapi isi bawah tuh keras, non juicy and ada sengkuang Cina!! pebende nih!!!!...frust siyol!!! sebagai die-hard fan kuih nih...aku kecewa giler dengan 'design' kuih pelita baru nih. tak bley nak hirup2 gula dia at the end mentekedarah kuih nih...

Ada la 2,3 pasar Ramadhan aku pegi...tak jumpa. just satu gerai kat pasar Ramadhan Kelana Jaya yg aku jumpa original 'limas' nih. dah tak pasal2 aku dok borong kat kedai tuh jer...huhuhu

HIDUP KUIH PELITA!!!...

No comments: