Wednesday, June 07, 2006

Mari Baca Komik

Disebabkan aku ada kelapangan lagi hari nih...aku rasa cam nak berkongsi cerita lagik la...hehe. Kali nih aku nak citer pasal komik. Mesti korang sumer baca komik...kalo tak pernah...gi la beli jap , baca. Apa citer hidup kalo tak pernah baca komik. Time aku skola rendah dulu, bile cikgu aku tanya cita-cita aku...aku jawab nak jadik pelukis komik. Cikgu aku bley ketawa...dia soh aku tukar cita-cita. Sukahati aku la aku nak jadik apa...apa ntah masalah cikgu aku time tuh...tak cukup susu ibu kot.

Aku membesar dalam tahun 80-an. Memang
time aku hisap botol susu (susu Nespray kot) lagi aku dah dikelilingi komik. Time tuh yang famous sudah tentu komik Gila-Gila. Tuh komik favourite aku la time tuh...dengan kartunis cam Jaafar Taib, Zainal Buang Hussein, Ujang, Rasyid Asmawi, Rejabhad dan lain-lain. Few months back, tengah aku selongkar-selongkar gerobok aku...aku jumpa Gila-Gila bertarikh Jun 1982...ke 1984...aku tak sure. Tapi cover depan gambar Malek Noor ngan PST (Professor Serba Tau - maskot Gila-Gila). Korang agak-agak kalo aku hantar gi arkib negara bley dapat duit ke?...hehehe. Antara komik-komik popular lagik time tuh...Humor, Fantasi, Batu Api dan Gelihati. Kartunis-kartunis lain yang famous time tuh cam C.W Kee (kartun Badang), Juragan, Alip, Aza, Cabai dan yang sewaktu dengannyer.

Tuh sumer komik
fun la...buat release tension. Kalo komik-komik berunsur ilmiah...yang aku ingat la...cam Bambino, Kuntum, Dewan Pelajar...ntah apa lagik la. Tuh yang aku ingat la...yang korang ingat aku tak tau apa la. Satu karektor favourite aku kat komik ilmiah nih...KAPTEN MALAYSIA!!...hahaha. Best giler siot...berkubur dah karektor nih.

Time aku skola menengah dah mula beli komik omputih Spiderman, X-Men, X-Factor, Spawn, Silver Surfer, Ghost Rider...uish...letih la aku nak sebut sumer. Time tuh pon kluar komik Ujang (ex-kartunis Gila-Gila)...pastuh Lubuk, Gempak, Apo? dan komik-komik generasi baru...yang aku susah nak dapat tangkap lawaknyer.

Kalau komik alihsuara (ker alihdialog??)...satu jer la yang aku kumpul...
Slamdunk...si Rambut Merah: Sakuragi Hanamichi...hehe. Komik-komik aura nih aku try gak kumpul...tapi tak dpt nak follow la. Imaginasi pelukis terlampau tinggi...petala langit aku tak bley nak cecah diaorg nyer lagik...

Skang nih aku
just beli Apo? di kala ku sepi...hahaha. Ok lagi la...kartunis cam Lambok, Sireh, Duku masih berjaya menambat hati aku. But still, aku rindu kat citer-citer lama. Tak tau la sama ada aku nih old fashion atau memang kualiti lawak dulu lagik best!!!

Okla...sekian dulu. Aku nak gi
packing. Nak balik dah nih...nak gi tengok X-Men 3...ish...ketinggalan btul aku ek. Kalo aku rajin aku update la time aku cuti...kalo tak, jumpa lagi 2 minggu...huhuhu

Sayonara...

No comments: